Lifestyle

Campertijd – rondje Europa – Frankrijk

Het is zover, we gaan weer. Campertijd! Dit jaar doen we een rondje Europa. Frankrijk, Italië, Oostenrijk en Duitsland brengen we een bezoek, we hebben er zin in. Allereerst richting Frankrijk. Pont-Sainte-Maxence wordt onze eerste bestemming. Het ligt een kilometer of vijftig boven Parijs. Onze dag begint een beetje anders dan anders want vandaag is er een heuse rommelmarkt in Aarlanderveen en deze vindt precies plaats voor en rondom ons huis. Midden in de anders zo rustige dorpskern is het een drukte van jewelste. ’s Morgens om negen uur wordt het startsein gegeven door de mensen van het dorpshuis en is de rommelmarkt geopend! Als één van de dolle dagen van de Bijenkorf stuift een menigte mensen op de kramen af om hun slag te slaan. Ook wij stappen onze voordeur uit en begeven ons op de rommelmarkt, op zoek naar pareltjes voor onszelf. Flink wat leesvoer voor onze vakantie is de buit.

Vervolgens is het tijd om Rooie en Prinses weg te brengen naar hun vakantiebestemming. Nadat we ze hebben weggebracht naar het kattenpension is het tijd om de koffers in de auto te laden. Vanwege de rommelmarkt is het een wat bewerkelijke onderneming, we kunnen niet met onze auto voor de deur komen. Een paar keer heen en weer lopen met onze spullen gaat uiteindelijk toch sneller dan verwacht en blij gestemd vertrekken we richting Woerden om onze auto voor de camper te ruilen. In Woerden laden we onze spullen over in de camper en blijven nog even voor een kopje thee met de familie. Het moment van vertrek is dan toch echt aangebroken en rond drie uur rijden we het boerenerf af om ons richting de snelweg te begeven.

De reis naar Pont-Sainte-Maxence verloopt zonder gekkigheid en we zijn blij als we om half negen ’s avonds een plekje voor de nacht hebben gevonden. De camper staat met nog drie andere campers aan rivier ‘Oise’ geparkeerd. Al snel heeft Ewout onze stoelen voor de camper neergezet en genieten we van de rust en het mooie uitzicht. Een kleine wandeling door het dorp na een bord eten met een koud biertje erbij is een welkome afleiding na dit eerste stuk rijden.

Meestal is het even wennen zo’n eerste nacht en dat geldt ook voor ons. Een wat doorwaakte nacht is de oorzaak van toch wel vermoeid wakker worden. Gelukkig trekt de vermoeidheid redelijk snel weg na een eerste kop koffie. Het is vanmorgen kort genieten aan de waterkant, we vervolgen namelijk onze reis. De volgende bestemming is Marminiac in Zuid-Frankrijk waar we een paar dagen zullen blijven op vakantiepark Platus. Dit is de plek waar Jos en Esther drie jaar geleden zijn neergestreken nadat ze hun roer om hebben gegooid. Een half jaar geleden hebben we elkaar gezien in Nederland en inmiddels is het alweer twee jaar geleden dat we zelf op het vakantiepark zijn geweest. We kijken er naar uit om ze weer te zien en een paar dagen bij ze te zijn.

We schatten onze reistijd niet helemaal goed in, de reis vanaf onze overnachtingsplek naar Marminiac duurt uiteindelijk toch wat langer dan we in eerste instantie inschatten. Parijs blijkt een uitdaging. Met deze grote camper zijn we blij als we voorbij de grote stad zijn en haar achter ons kunnen laten. Gemoedelijk rijden we door en zakken steeds verder af naar het Zuiden. Een uur of acht zijn we onderweg en komen dan aan op onze bestemming.

Blij dat we er zijn worden we enthousiast begroet door Jos en Esther. Het is fijn om elkaar weer te zien. Dankbaar om op deze prachtige plek in Frankrijk te zijn mogen we aan tafel schuiven waar heerlijk eten op ons staat te wachten. In de afgelopen twee jaar is hier veel veranderd, zo heeft het park nu in totaal zes safarilodges naast de zeven chalets die er al waren. Een aantal chalets zijn gerenoveerd en omgetoverd tot hele fijne vakantiehuisjes. Alle accommodaties bevinden zich rondom een groot speelveld voor kinderen. Jos heeft zich uitgeleefd en verschillende speeltoestellen neergezet waarvan hij vroeger, als klein jongetje, zelf droomde. Het is een waar speelparadijs geworden. Een gym, een sauna, paardjes in de wei en een heerlijk zwembad maken het park compleet. Naast de lodges en chalets is er ook een minicamping. Nieuw vanaf dit seizoen is dat iedere plek zijn eigen sanitair heeft. Wij staan zelf met onze camper op één van de campingplekken. Getrakteerd met een fijne schaduwplek voor de camper en uitzicht op zowel het park als de paardenweide genieten we hier enorm. Voor het eerst sinds we onze reis zijn begonnen worden we overspoeld door het vakantiegevoel.

Aan animatie is hier geen gebrek, in het hoogseizoen wordt iedere dag wel iets georganiseerd. De zeepglijbaan is hier een voorbeeld van. Leuk voor jong en oud. Zelfs ik glij een paar keer van de helling af samen met Esther.

Geen zin om te koken is overigens geen probleem op Platus, ondanks dat het geen grootschalig park is, heeft het alles! Een aantal keer in de week wordt de mogelijkheid geboden om aan te schuiven voor ‘Plat du Jour’ in het restaurant en éénmaal in de week gaat voor de hele camping de barbecue aan. Aan gezelligheid zeker geen gebrek. Op onze laatste avond vindt de eerste cocktailavond van het seizoen plaats en is het genieten van een lekkere cocktail in goed gezelschap.

De volgende ochtend starten we rustig op. We vervolgen onze weg richting ‘Lac du Bourget’. Een dag onderweg met de camper blijkt onze verwachting te overtreffen. We staan op een camperplaats wat eigenlijk een grote parkeerplaats is, tegenover een camping. Het ligt tegen het ‘Lac du Bourget’ aan. Het uitzicht op het meer geeft werkelijk een romantisch plaatje . De avond brengen we door aan het water. We zijn niet de enige want jong en oud heeft op deze prachtige avond de weg naar de waterkant gevonden. Blij met deze plek als tussenstop rollen we voldaan ons bed in. Morgen reizen we door naar Italië, het volgende land van onze kleine Europatour. Hierover meer in de volgende blog.