Boeken

De olijfboom – boekrecensie

Afgelopen zomer las ik ‘De olijfboom’van Lucinda Riley. Als groot fan van ‘De zeven zussen-reeks’ heb ik inmiddels ook een heel aantal van Riley’s andere boeken gelezen. Allemaal met plezier, wat een fijne verhalenverteller is Riley toch. Vandaag vertel ik wat meer over ‘De olijfboom’.

Waar gaat het boek precies over?

Tijdens een zwoele zomer in Cyprus wordt de jonge Helena voor het eerst in haar leven verliefd. Nu, vierentwintig jaar later, erft ze het vakantiehuis waar ze destijds verbleef en ze besluit de zomer in Cyprus door te brengen met haar gezin. Maar zodra ze in het huis aankomt, wordt ze herinnerd aan de geheimen die ze destijds op het eiland heeft achtergelaten. Haar man, William, en haar zoon, Alex, weten niets van haar verleden. Een toevallige ontmoeting met haar jeugdliefde zorgt voor een botsing tussen Helena’s verleden en het heden, wat grote gevolgen heeft voor haar gezin. De dertienjarige Alex zoekt naar antwoorden en Helena weet dat ze niet langer kan weglopen voor de waarheid.

Het verhaal draait om Helena. Ze heeft Pandora, het huis van haar oudoom Angus geërfd. Het huis bevindt zich op Cyprus en ze is er al een lange tijd niet geweest. De fijne herinneringen aan vroegere vakanties doen haar besluiten om er de zomer door te brengen met haar gezin.

Helena’s oudste zoon Alex, een onzekere maar hoogbegaafde puber weet niet wie zijn biologische vader is. Daar heeft hij veel vragen over maar de keren dat hij de moed heeft om zijn moeder hiernaar te vragen geeft ze niet thuis. We worden als lezer veel in de gedachten van puber Alex en moeder Helena meegenomen. Dit geeft een spanningsboog in het verhaal en deze zorgt ervoor dat je wil blijven lezen tot er meer duidelijkheid komt. Zowel Alex als zijn moeder Helena blijven wat in het verleden hangen en dat zorgt voor geheimzinnigheid.

De olijfboom lijkt totaal niet op de verhalen van De zeven zussenreeks. In de verhalen van de zeven zussenreeks lezen we twee verhaallijnen waarin we flink heen en weer springen in de geschiedenis. Bij De olijfboom is dit niet het geval. In dit verhaal zijn er ook twee verhaallijnen die uiteindelijk samenkomen, het ene speelt zich af in 2006 en het andere in 2016. We jumpen dus niet echt heen en weer in de geschiedenis maar hebben te maken met tien jaar verschil. Laat je meenemen in de charmes van het Griekse gedeelte van het eiland Cyprus in dit bijzondere verhaal. Ik vond het zelf een heerlijk boek om te lezen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *