Boeken

‘Zonder mij’ – boekrecensie

Stel je eens voor dat je op een dag wakker wordt en erachter komt dat je leven zoals je het kent niet meer bestaat? Het zal je maar overkomen.

Maddie is net zwanger en staat op het punt om te trouwen. Continue bezig met het posten van haar leven op social media is ze ervan overtuigd dat het leven haar toelacht. Vier dagen voor haar huwelijk met haar grote liefde Ryan raakt ze door een noodlottig ongeluk zwaargewond. Het gevolg is zes jaar coma waar ze, tegen de verwachtingen in, op een dag uit ontwaakt.

Eenmaal wakker en in het ziekenhuis vraagt ze zich af of ze wel naar huis kan zodat de bruiloft kan plaatsvinden. De werkelijkheid pakt anders uit als ze de waarheid ontdekt en erachter komt dat er inmiddels zes jaar zijn verstreken. Alles lijkt zo recent gebeurd maar iedereen is doorgegaan met leven.  Ze ontdekt beetje bij beetje wat er tijdens haar zes jaar slapen allemaal is gebeurd.

Voorzichtig pakt ze haar leven weer op, maar hoe doe je dat als voor jou de wereld totaal is veranderd?  Maddie gaat de confrontatie met haar nieuwe leven niet uit de weg en hoewel de mensen om haar heen haar pijn en verdriet proberen te besparen bouwt ze haar nieuwe bestaan op.

Het wisselende perspectief in deze roman zorgt ervoor dat je als lezer het verhaal te lezen krijgt vanuit twee verschillende oogpunten. De levens van twee vrouwen die prachtig worden weergegeven en waarvan hun gedachten puur en eerlijk zijn neergezet.

Goed uitgewerkte verhaallijnen zorgen ervoor dat je als lezer nieuwsgierig wordt en nodigen dan ook uit om verder te lezen. Het boek speelt zich afwisselend af in 2012 en 2018. Dit verhaal raakt me en toen ik het uit had sudderde het even na. ‘Zonder mij’ is een eigentijdse roman met een heftig onderwerp. Door humor leest het goed door en voelt het echter wat minder zwaar. Een boek waarin duidelijk wordt gemaakt dat aannames die we maken niet altijd hoeven te kloppen. Al met al een aanrader volgens mij. Het boek is moeilijk weg te leggen en leest als een trein. ‘Zonder mij’ is de derde roman van Dani Atkins die in het Nederlands is uitgegeven. Eerder verschenen ‘Versplinterd’ en ‘Duet met jou’ .

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *